Kaartovirheet Kompassi reagoi kaartoihin ja kiihtyvyyden muutoksiin. Erityisesti voimakas sivuperäsimen käyttö aiheuttaa kompassineulan (tai taulun) pyörimisen levottomasti edestakaisin. Jyrkissä kaarroissa kompassi jää kokonaan jumiin, ja vapautuu vasta kaartoa oikaistaessa. Sen jälkeen menee hetki, ennen kuin näyttö jälleen tasaantuu suorassa lennossa. Siksi haluttaessa säilyttää kompassi koko ajan lähellä oikeaa näyttöä, tulee kaartaa vain loivasti, n. 15 asteen kallistuksella. Kun kaarretaan kohti pohjoista, kompassineulan vastapaino lähtee liikkeelle kaarron ulkolaidan suuntaan. Kompassi näyttää tällöin liikaa, joten pohjoisiin suuntiin kaarrettaessa kaarto on oikaistava n. 10–30 astetta ennen haluttua suuntaa, kallistuksesta riippuen. On siis otettava ennakkoa. Etelää kohti kaarrettaessa vastapainon liike aiheuttaa päinvastaisen tilanteen. Tällöin kaartoa on jatkettava kompassinäytön perusteella kaarrettaessa 10–30 astetta yli tarkoitetun suunnan, jolloin oikaistaessa kompassi näyttää suorassa lennossa jokseenkin oikean suunnan. Itää tai länttä kohti kaarrettaessa kaartovirhettä ei juuri synny. Puhtaat tasaiset kaarrot ilman nopeudenmuutoksia vähentävät kiihtyvyys- kaartovirheiden syntymistä.
Kartfel Kompassen svarar på kurvor och accelerationsförändringar. Speciellt stark användning av rodret gör att kompassnålen (eller brädet) roterar rastlöst fram och tillbaka. I skarpa svängar kompassen är helt fast och släpps först när kurvan korrigeras. Efter ett tag, innan skärmen plattar ut igen i direktflyg. Håll därför kompassen hela tiden om så önskas nära höger skärm, bör bara böjas något, med en lutning på cirka 15 grader. När du svänger norr flyttar kompassnålens motvikt till svängens ytterkant. i riktning mot. Kompassen visar då för mycket, så när du svänger norrut måste kurvan korrigeras ca 10-30 grader före önskad riktning, beroende på lutningen. Ett förskott måste därför tas. När du svänger söderut orsakar motviktsrörelsen den motsatta situationen. Sedan finns det en kurva fortsätt med kompassdisplayen när du svänger 10 till 30 grader över den avsedda riktningen, i vilket fall vid korrigering visar kompassen om rätt riktning i en direktflygning. När du svänger öster eller väster är det lite fel i kurvan. Rengör släta kurvor utan hastighetsförändringar minskar förekomsten av fel på accelerationskurvan.
Glöm inte att följa grammatiken och kursplanen för texten du vill översätta. En av de viktiga punkterna som användarna bör vara medvetna om när de använder ordlistan för NorskEngelsk.com är att orden och texten används när översättningen lagras i databasen och delas med andra användare i innehållet på webbplatsen. Var därför medveten om problemet i översättningsförfarandet. Om du inte vill att dina översättningar ska publiceras i innehållet på webbplatsen, kontakta oss på →"Kontakta". Relevanta texter kommer att tas bort från webbplatsens innehåll så snart som möjligt.
Tredjepartsleverantörer, inräknat Google, använder cookies för att visa annonser baserat på användarnas tidigare besök på din webbplats eller andra webbplatser. Med hjälp av annonscookies kan Google och dess partner visa annonser baserat på användares besök på dina och/eller andras webbplatser. Användarna kan välja bort visning av anpassade annonser under Annonsinställningar. (Alternativt kan du ge användarna möjlighet att välja bort tredjepartsleverantörers cookies för anpassade annonser genom att besöka www.aboutads.info.)